1 - چنانكه میدانيم در باب ربا در اجتماع امروز دو ايراد است : يكايراد از طرف طرفداران رژيم سرمايه داری كه میگويند ربا ضرورت اجتماعپيشرفته است و به حال جامعه مفيد است . البته مقصود ربای سرمايهای استنه ربای مصرفی . ايراد ديگر از طرف مخالفين ربا است كه میگويند اگر چهدر اسلام ربا تحريم شده اما آنقدر راه برای فرار از ربا باز شده كه عملاهيچ گونه منعی از رباخواری نيست . 2 - يك مسئله عمده اين است كه ما ببينيم اگر اسلام ربا را تحريم كرده، در صورتی كه ربا كمك كار تاجر و كاسب و روغن چرخ اقتصاد است ، چهچيزی به جای آن گذاشته است . ما میدانيم كه اگر بانكها ( داخلی يا خارجی) و صاحبان سرمايهها ی بزرگ پول خود را از بازار بيرون بكشند بازاريكسره میخوابد . جواب اين است كه اولا كمك گرفتن سرمايهدارهای كوچك از سرمايه دارهایبزرگ منحصر به طريقه ربا نيست و ثانيا لزوم ندارد سرمايهدار بزرگ فرضشود . سرمايه بزرگ را بدون سرمايهدار بزرگ يعنی با شركتهای تعاونیمیتوان به وجود آورد . 3 - آيا میتوان گفت تحريم مطلق ربا ( حتی ربای انتاجی و سرمايهای ) دراسلام دليل بر اين است كه اسلام ضد سرمايه داری است ، زيرا سرمايه داریبه ربا وابسته است ، نظام يك نظام سوسياليستی است ؟ نه . 4 - آيا میتوان از اينكه قرآن در مقابل ربا ، صدقه ( تعاون ) پاورقی : > قسمت از يادداشتها صرف نظر میكنيم و به اميد خدا آن يادداشتها رابرای استفاده اهل فن در يك كتاب مستقل منتشر خواهيم كرد ] . |