سر تير آهن را از ديوار خانهاش بيرون میگذارد . فرد ديگری كه میآيد ازآنجا عبور كند . سرش به اين آهن میخورد و میشكند . اين در صورتی است كهديه وارد بشود . يا غير از اين ، فرض كنيد حمالی باری از بلور بر پشتدارد و سرش پائين است و بدون توجه میآيد از آنجا بگذرد . آن آهن بهبلورها میخورد و میشكند . در اين مورد چطور ؟ . مباشرت و تسبيب اينجاست كه مسئله دامنه داری مطرح میشود . میگويند جنايت يا اتلافمال بر دو قسم است : مباشرتا و تسبيبا . مباشرت و تسبيب ، بابیدامنهدار در فقه دارند . كلی مطلب از نظر فقها هيچ محل بحث نيست و همهمتفقند بر اينكه فعل تسبيبی هم عينا مثل فعل مباشری است . اما مثالهایزيادی پيدا میشود كه محل ترديد است كه آيا اينها را بايد فعل تسبيبیشمرد يا مباشری . اين موارد را قدری توضيح میدهم . از جمله مواردی كه در باب فعل تسبيبی است و خيلی هم محل ابتلاست ،اينست كه اگر انسانی انسان ديگر را سبب قرار دهد ، حكم چه خواهد بود ؟يعنی شخصی شخص ديگری را مأمور میكند برای اتلاف مال ديگری . و اين همانقضيه المأمور معذور است . آيا واقعا مأمور ، معذور است يا خير ؟ اين هممسئلهای است كه بايد بررسی شود و چون مسائلش كوچكتر است ، همين جادربارهاش صحبت میكنيم . اگر اتلاف سببی به اين صورت باشد كه انسانی به سبب انسان ديگر چيزیرا تلف كند دو حالت پيش میآيد : يا آن انسان |