و با توزين معامله كنند . 6 - در بند 3 گفتيم مراد از ما لا يكال و لا يوزن چيزهائی است كه بهمشاهده معامله میشوند ( نه معدود . ) . اكنون در تتميم همان سخن میگوئيمكه در روايات برای ما لا يكال و لا يوزن مثالهائی زده شده است از قبيلثوب ، بعير ، عبد ، بيضة . در مورد ثوب و بعير و عبد معلوم است كه ازقبيل مشاهد است . در مورد بيضه اگر چه معدود است ولی مانند معدودهایفابريكی نيست و مشاهده هم در تشخيص آن دخالت دارد ، زيرا تخم مرغ رامثلا به ريز و درشت توصيف میكنند ولی هر كدام از ريز و درشت نيز اقسامیدارد كه فقط با مشاهده تعيين میشود ، و اين بر خلاف معدودهای فابريكیاست كه با توصيف قابل تعيين است و مشاهده در آنها لازم نيست . خلاصهآنكه از امثلهای كه در روايات آمده است نمیتوان فهميد كه در مطلق معدودربا نيست . ( 1 ) از عبارت شرايع فهميده میشود كه علمائی مانند محقق معدود را هماناموری كه بايد با مشاهده خريد و فروش شود میدانستهاند . پاورقی : 1 - در سرائر باب الربا از شيخ ( ره ) نقل كرده است كه بيع معدود بهتفاضل نسيئه جايز نيست . ( ش ) . |