ولی در اجاره زمان دخالت دارد . در هر جا كه زمان دخالت دارد ، مدت ،از اول تا به آخر بايد مشخص باشد . اگر مدت مشخص نباشد ، باز معاملهمیشود مجهول . مثلا در مهمانخانهها اغلب اينطور است كه مسافر میپرسد شبیچند ؟ میگويند شبی مثلا پنجاه تومان . ولی مسافر معين نمیكند كه اين اتاقاز حالا تا كی در اجاره من است . مدتی را كه اجاره ميان موجر و مستأجربرقرار است و در تمام آن مدت ، او مالك منفعت آن اتاق است كه از آناستفاده كند ، معين نمیكند . فقط اين مقدار را معين میكند كه هر قدرماندم شبی پنجاه تومان میدهم . اين اجاره از نظر شرعی باطل است يعنیاجاره صحيحی نيست و به همين جهت اثرش در اينجا ظاهر میشود كه اگر بعدميان صاحب هتل و اين مسافر اختلاف شود ، آن قراردادی كه بستهاند هيچاساسی ندارد يعنی ديگر شبی پنجاه تومان ميزان نيست چون آن قرارداد باطلبوده ، بلكه اجرت المثل ميزان است . اگر واقعا اجرت المثل آن اتاقشصت تومان باشد ، بايد شصت تومان بدهد و اگر چهل تومان باشد ، چهلتومان . و لهذا اگر در آخر تراضی نشود ، شبهه دارد . بيمه هم جزء معاملاتی است كه زمان در آن دخالت دارد ، مدتش بايدمشخص باشد . اگر زمان بيمه مشخص نباشد ، باطل است . از جمله خصوصياتبيمه مشخص بودن زمان آن است . اقسام بيمه بيمهها را تقسيم كردهاند به بيمههای اشياء و بيمههای اشخاص ، و گويابيش از اينها است . بيمه ديگری وجود دارد به نام بيمه مسئوليت كه آنهم خودش اساسا بابی است در فقه . بيمههای |