میشود . ه - ربا يكی از شئون سرمايه داری است يعنی از شئون اينكه برای بعضی ازافراد به جای خودشان سرمايه كار كند . كار كردن سرمايه اگر توام بشود باكار سرمايه دار لازم میآيد عدم مساوات افراد در ثروت ، زيرا يكی تنهاخودش كار میكند و ديگری هم خودش و هم سرمايهاش ، و تدريجا تعادلاجتماعی به كلی به هم میخورد ، و اگر كار نكند ، عدم مساوات از اين جهتلازم میآيد كه بعضی كار میكنند و نان میخورند و بعضی بیكار میگردند و نانمیخورند . جواب اين است اما كار سرمايه و منفعت خود سرمايه مشروع راخوردن غير عادلانه نيست و فاصله طبقاتی تا آنجا كه به شخصيت افراد مستندباشد عيب ندارد . و اما بیكاری را از طريق اجبار اقتصادی نبايد حل كرد .به علاوه تحريم ربای اسلامی را نمیتوان با اين علت توجيه كرد زيرا اسلامبعضی از اقسام سرمايه داری را تجويز میكند . و - اين است كه ربا عملا و واقعا دزدی است . پول نمیتواند پول بزايدزيرا خاصيت واقعی پول جز واسطه مبادله بودن نيست ، جز اينكه در گردشباشد نيست ، پول فی حد ذاته منافعی ندارد ، عقيم است . مسئله عمده در باب ربا همين است . بر اين بيان نيز میتوان ايراد گرفت كه : اولا خود همين واسطه واقع شدن خاصيتی است و بزرگترين خاصيتها است ،ارزش پول در سلسله معلولات مبادله است . كسی كه پول را به قرض میدهدمیخواهد اين خاصيت را كه خود |