كرده . اگر شما از دست فردی كه میدانيد در مالش پول حرام وجود دارد ،پول حلال هم وجود دارد ، هديهای بگيريد ، آيا حلال است يا نه ؟ برای شماحلال است و نمیتوا نيد بگوييد من علم اجمالی دارم كه اين شخص بعضیپولهايش حرام است و در هر جا كه علم اجمالی هست احتياط ، واجب است .در اينجا میگويند : يد معتبر است ، يد حكومت دارد بر علم اجمالی . وقتیشما از دست او هديهای میگيريد ، چون احتمال حليت میدهيد يعنی احتمالمیدهيد كه از نوع پول حلالش باشد ، ديگر نبايد بيش از اين جستجو بكنيد .حضرت صادق فرمود : اگر بنا بشود كه يد مسلمين معتبر نباشد لما بقیللمسلمين سوق بازار مسلمين به كلی خراب میشود . مثلا شما در بازارمیبينيد شخصی میخواهد پالتويی را بفروشد . برای خريد آن لزومی ندارد كهبرويد تحقيق كنيد كه اين پالتور از كجا به دست آورده . بانك هم مثل فرد است . فرض اين است كه بانك پول حلال دارد ، پولحرام هم دارد ، شما كه پولتان را به بانك میدهيد ، بايد بنارا بر حليتبگذاريد . سپرده و پسانداز حال میآييم سراغ غير حساب جاری ، يعنی آن چيزهايی كه بانك در مقابلآنها سود میدهد ، چه به صورت سپرده باشد و چه به صورت پسانداز .میگويند اگر به صورت قرارداد [ برای پرداخت سود از طرف بانك ] باشدولو قرارداد ضمنی ، اشكال دارد . اگر قرارداد صريح باشد كه قطعا ربا است. اگر هم قرارداد ضمنی باشد يعنی بنای بانك اينست كه به پسانداز و نيزبه سپرده مقدار معينی سود بدهد و شما هم مبنيا علی هذا اين كار را میكنيد، باز قطعا ربا |