پاداش را دارد ، در اين صورت مانعی ندارد . ولی عرض كرديم كه اين ،غير از آن چيزی است كه وجود دارد . بنابراين سپردههای ثابت به شكلی كه الان وجود دارد ، حرام است . از دوجهت حرام است ، هم از جهت ربا حرام است و هم از جهت اعانت به اثم .چون شخص هم ربا میگيرد و هم كمك میدهد به ربا خوردن ، حرام اندر حراممیشود . - بنده در جايی ديدم كه آية الله بروجردی ربا گرفتن از غير مسلم راجايز میدانستهاند . حال اگر مؤسس بانك غير مسلم باشد ، سپرده ثابت چهحكمی دارد ؟ در آن صورت حرام بودنش از جنبه ديگر مضاعف میشود . يك وقت شما پولخود را در يك بانك غير مسلمی كه از مسلمين ربا نمیگيرد مثلا در بانكی دراروپا میگذاريد و از خودش هم ربا میگيريد . اين ممكن است اشكال نداشتهباشد و آنچه كه آقای بروجردی گفتهاند همين است كه میگويند حتی از ذمیيعنی از كتابی ای كه در ذمه مسلمين و در داخل مملكت اسلامی است رباگرفتن اشكال ندارد و به طريق اولی از آنكه در خارج است اشكال ندارد ولیاگر يك غير مسلم ، در كشور اسلامی بانكی تأسيس كرده و از مسلمانها ربامیگيرد ، همانطور كه گفتيم وقتی شما پول خود را به او میدهيد ، اعانت بهاثم هم هست و اين اعانت به اثم شديدتر است . چون يكوقت اعانت به اثماين است كه انسان كمك میكند به ربا خوردن مسلمانی از مسلمانی ، و يكوقت اين است كه كمك میكند به ربا خوردن كافری از مسلمانی . از جنبهاعانت به اثم اشكال دارد ولی از آن جهت [ يعنی از جهت ربا گرفتن ازغير مسلم ] |