ندارد و همان طور كه خودتان گفتيد تعهد يك طرفی است نه دو طرفی .میتواند بدهد ، میتواند ندهد ، میتواند كم كند ، میتواند اضافه كند . اينقطعا ربا نيست و در واقع شكل يك جايزه و احسان را دارد . اصلا به طوركلی مستحب است كه اگر كسی به شما قرض داد ، هنگام پرداخت قرض اومبلغی هم اضافه بدهيد . اما اين غير از اين است كه از اول آن طرف [مبلغی را به عنوان سود ] مطالبه میكند و كرايه پولش را میخواهد . وقتیاو كرايه پول مطالبه میكند و شما هم مبلغی به عنوان كرايه پول میدهيد واز اول هم قرار بر اين بوده ، اشكال دارد . بنابراين آنچه ما عرض كرديم، منافات نداشت با آنچه كه شما گفتيد . و اما مسئله دومتان كه مسئله امانت بود . شما میگوئيد اصلا امانت دادنپول با امانت دادن هر چيز ديگر مثلا فرش فرق دارد . از نظر امانت بودنفرق نمیكند ، از نظر تصرف در امانت فرق میكند . برخی امور ، به قولفقها رغبات در افراد آنها متفاوت است . اصلا هر فردش يك حكم دارد .مثلا دو تا اسب را نمیشود پيدا كرد كه هيچ با همديگر تفاوت نداشته باشند. و گاهی نظرها مختلف است ، برای يك شخص ، يك اسب بهتر است و برایشخص ديگر ، اسب ديگر . البته اجناسی مثل فرش ، [ افرادش ] خيلی بههمديگر نزديك شدهاند در اينگونه جنسها نظر روی عين است ، روی فرد وشخص است . به طور كلی بشر در بعضی چيزها اساسا تعلق نظرش روی فرد و شخص است كهاين در انسان به اوج خود میرسد . يعنی انسان اگر به فردی از انسان تعلقخاطر پيدا كرد ، ديگر هيچ فرد انسانی |