مولد بودن است . سوم اينكه طبق بيان ما اجاره دادن پول ممكن نيست ( كمااينكه بذل منفعت آن بدون اجرت هم ممكن نيست مگر اينكه همراه با تمليكعين باشد . ) ولی قرض دادن غير از اجاره دادن است . در اجاره تمليكعين نيست و در قرض تمليك عين میباشد . اكنون بايد ديد اخذ ربا در قرضدادن پول صحيح است يا نه ؟ در اين باره به زودی بحث خواهيم كرد . 6 - طبيعت قرض ابا دارد از ربا ( اين وجه عام است و در پول و غير پول هر دو جاری است ) زيرا قرضتمليك است و پس از تمليك اجاره گرفتن از منافع مملك صحيح نيست .بيان اين وجه چنين است : هر كسی حق دارد از مال خود به دو طريق استفادهكند يكی اينكه آنرا مصرف كند دوم آنكه آنرا سرمايه و وسيله توليد وافزايش قرار دهد . وسيله توليد و افزايش قرار دادن به دو نحو است يكیبه اين نحو كه عين شخصی را حفظ میكند و آنرا در قبال اخذ ثمن به ديگریواگذار میكند و به عبارت ديگر آن را مستغل قرار میدهد كه يكی از مصاديقآن مزارعه و مساقات است و يكی ديگر از مصاديق آن اجاره است . ( واضحاست كه عين در اين صورت در معرض استهلاك تدريجی و از بين رفتن است ،اگر چه ملاك صحت اجاره اين استهلاك نيست ولی خسارات وارده بر عينمتوجه به مالك است نه به مستأجر ) . ديگر به اين نحو است كه نوع ومعادل آنرا برای خود در خارج حفظ میكند مثل اينكه با مالش تجارت كندخواه خودش مباشرت كند يا ديگری ( كه در اين صورت مضاربه خواهد بود ) .در اين طريق مال نوعی در ملك مالك باقی |