4 - در مطالعه اخبار بايد توجه داشت كه اخبار نبوی در درجه اول قراردارد و به صورت متن قانون بايد تلقی شود و اخبار ائمه به عنوان شارح ومبين و ناظر به اخبار نبوی بايد مورد مطالعه قرار بگيرد ، زيرا واضح استكه ائمه ( ع ) آنچه را كه از پيغمبر اكرم ( ص ) رسيده بوده است بيان وتفسير میفرمودهاند . اينگونه نظر به احاديث در فهم مقصود بسيار مؤثراست . چه بسا كلامی كه اگر مستقل دانسته شود مفهومی داشته باشد و اگرناظر به كلام ديگر تلقی شود مفهوم ديگری داشته باشد . اين نكته مهمی استو در همه فقه بايد مورد توجه قرار گيرد . 5 - آيا اصل در مثليات وزن است وكيل و عده اماره بر وزن است يا هركدام از وزن وكيل وعد بنفسه مستقل میباشند ؟ ( 1 ) حق اين است كهنمیتوان وزن را هميشه اصل دانست . چنانكه در جنسهای فابريكی مثل ليوان ،نعلبكی اصل همان عد است اگر چه برای سهولت وقتی كه مقدار زياد باشدممكن است توزين كنند ولی در اينجا وزن اماره بر عد است . به طور كلیچون ماليت هر چيز به مفيد بودن آن است يعنی به اثری كه قائم است بهمتاع و مقصود است ، لذا هر قدر اندازه اين اثر بيشتر باشد ماليت بيشتراست و برای تعيين مقدار اثر مفيد گاهی وزن و گاهی كيل و گاهی عد و گاهیچيزهای ديگر مناسب است . بلی در بسياری از امور وزن اصل است و عدهاماره بر وزن است و گاهی بر عكس مانند جنسهای فابريكی كه اصل در آنهاعد است و ممكن است مقدار زياد از آن را برای سهولت پاورقی : 1 - رجوع شود به جلد دوم " عروه " مسئله . 43 |