حلال فرموده است و ربا را حرام كرده است ( 1 ) . صيغه ، مبين نوع معاملهاست يعنی مقام اثبات است . لذا اگر عملی حقيقتش ربا باشد و به صيغهبيع باشد ، همان ربا است و حرام است . حيل ، نوع عمل اقتصادی را عوضنمیكند بلكه شكل ظاهری آن را تغيير میدهد . حقيقت بيع در جائی است كهعوضين متغايرند و ربا در جائی است كه احد العوضين مثل عوض ديگر است وزياده . 4 - بايد ديد آيا حيله در احكام شرع جايز است يا نه ؟ و اصولا حيله چهمعنی دارد ؟ يك وقت شخص حيله میكند به اين معنی كه خود را از موضوعیبه موضوع ديگر خارج میكند مثلا سفر میكند تا نماز را قصر كند و روزه راافطار كند . اين جايز است زيرا كه در حقيقت بر خلاف غرض شارع عملنكرده است . شارع خودش در مورد حضر حكمی وضع كرده است و در مورد سفرحكمی ديگر ، ( 2 ) و مانع نشده است ا ز سفر اختياری و اگر میخواست مانعشود و مثلا بگويد در ماه رمضان سفر نكنيد میتوانست ولی نخواسته است .مثال اين نحو حيله در قوانين مدنی اين است كه اگر برای اشخاص متأهلقانون معافيت از خدمت سربازی باشد و برای غير متأهل معافيت نباشد ،اگر كسی اقدام به تأهل كند خود را از موضوعی به موضوع پاورقی : 1 - قبلا نيز احتمال داديم كه بعيد نيست قريش كه تاجر پيشه بودند ،تجارت را با ربا يكی میدانستند نه اينكه مطلق معاوضه ولو به صورت سادهباشد . 2 - هر يك از موضوعات از نظر شارع حكم شرط را دارد . لهذا گفتهاند :كل موضوع شرط و كل شرط موضوع . غرض شارع متفرع بر تحقيق شرط است ولیتحقق شرط جزء اغراض شارع نيست بر خلاف مواردی كه غرض به هر حال ولو بهايجاد موضوعاتی و جلوگيری از تحقق موضوعاتی بايد تأمين گردد . |