ج : اگر اين مأمور اجرای حكم ، حكم دهنده را حاكم شرعی بداند آنوقتمیتواند بنا را بر صحت بگذارد ولی اگر او را حاكم شرعی نمیداند اينجاديگر جای اصالة الصحة نيست . اينجا كسی نمیتواند بگويد : ان شاء اللهصحيح است ! نخير ، اينجا جای اين حرفها نيست . س : سؤال اول اين است كه مقدار خسارت چگونه تعيين میشود ؟ سؤال دوماينكه مسئله ضمانت در مورد عاريه چه حكمی دارد ؟ و سؤال سوم در موردهمين كارهای طبی است . مثلا يك عمل جراحی است كه قصد جراح صحيح استولی منجر به قطع پا يا عفونت میشود . مسئله در اينجا به چه صورت است ؟ج : مقدار خسارت در اموال ، مقدار طبيعی است يعنی قيمت آن شیء رابايد بپردازد و اگر مثلی است مثلش را بايد بپردازد . يعنی اگر انسانمال كسی را تلف كرد ، اين مال به طور كلی بر دو قسم میتواند باشد . بعضیاز اموال مثلی هستند يعنی اشياء مشابه دارند . مثل اينكه كسی نوعأ خاصیاز گندم يا برنج را تلف كرده است ، خوب بايد از همان نوع خاص بپردازد. يا اشياء ماشينی را میگويند در حكم اشياء مثلی هستند . مثلا اگر يكاستكان از نوع خاصی را كه مال فلان كارخانه است تلف كرديد ، استكان نظيرآن را میدهيد . اما اگر شیء از نوعی باشد كه امثال آن خيلی به آن شبيهنباشند ، اينجاست كه به تشخيص عرف هر قدر قيمت داشته باشد بايد تمامآن را بپردازد . بنابراين در ضمانتهای مالی و حقوقی هيچ اشكالی نيست .در ضمانتهای جزائی هم مقدار آن در اسلام برای هر شیء معين شده است . يعنیاگر شما خسارتی به چشم |