الف - از كلمه « رؤس اموالكم »كه مراد سرمايه است و در قرض مصرفیسرمايه معنی ندارد . ب - از جمله « لا تظلمون »فهميده میشود كه ربا ظلم است يعنی تحريمربا بر اساس لزوم احسان نيست ( كه ملاك در قرضهای مصرفی است ) بلكه براساس وجوب عدل و تحريم ظلم است ، يعنی ربا اكل مال غير است ، چنانچهاز آيه سوره روم « ليربو فی اموال الناس »نيز همين نكته استفاده میشود. ( رشدی كه در مال مردم واقع شده است آكل ربا ظلما میگيرد ) .دوم بحث در آيه سوره آل عمران : « يا ايها الذين آمنوا لا تأكلوا الربااضعافا مضاعفة و اتقوا الله لعلكم تفلحون و اتقوا النار التی اعدتللكافرين ». ( آيات 130 و 131 ) . در اين آيه شريفه لازم است كه از جمله « اضعافا مضاعفة »بحث كنيم .در اينجا دو احتمال است : 1 - اينكه مراد قرض با ربح مركب باشد يعنی اينكه از خود ربح هم ربحگرفته شود . در اين صورت ربا خودش ضعف و يا اضعاف اصل مال است و رباگرفتن از ربا مضاعف كردن اضعاف اصل است . 2 - اينكه مراد از كلمه مضاعفة ، منضمة الی الاصل باشد يعنی كلمه مضاعفهتجريد از معنی تضعيف شده است مثل « من اذنب ذنبا » و مثل يضاعف لهاجريد از معنی تضعيف شده است مثل « من اذنب ذنبا » و مثل « يضاعف لها²العذاب ضعفين ». سوم آيه سوره روم : « و ما اتيتم من ربا ليربو فی اموال الناس فلا |