اشكال اين است كه نفس پول به صندوق پسانداز دادن با علم به اينكه اينپول را كه به قرض دريافت كرده به ربا خواهد داد ، آيا اعانت به اثمنيست ؟ اين عمل از آن جنبه كه اعانت به اثم است حرام است ولی اينكهخود اين عمل حرام باشد منافات ندارد با اينكه جايز حلال باشد و قرض همدرست باشد . اشتباه نشود . [ برای روشن شدن مطلب مثالی ذكر میكنيم : ]شخصی برای اينكه دستگاه مشروبسازی تهيه كند پولی از شما به قرض میخواهد. آيا اين قرض دادن حرام است يا نه ؟ حرام است . ولی اگر قرض داديدآيا قرض دادن شما باطل است ؟ يعنی بعد ديگر از او طلبكار نيستيد و حقنداريد آن را مطالبه كنيد ؟ نه ، كار حرامی انجام دادهايد ولی قرض شمادرست است يعنی از او طلبكار هستيد . پس اگر كسی چنين كاری در صندوقپسانداز كرد عمل حرامی مرتكب شده ولی قرضی را كه داده میتواند مطالبهكند . گرفتن جايزهای هم كه صندوق میدهد ، اگر شخص احتمال بدهد كه اينجايزه از غير پول ربوی است ، اشكال ندارد ولی اصل كارش حرام است چوناعانت به اثم است . - سپرده ثابت چه حكمی دارد ؟ در حساب سپردهها میگويند سپرده اگر با قرار صريح يا قرار ضمنی باشد كهشخص از بانك سود بگيرد حرام است ، كه الان عملا اينطور است ولی اگرفرض كنيم فرضی است كه در عمل وجود ندارد كه در سپردهها هيچ قرار صريحيا ضمنی برای سود نيست ولی بانك در آخر مختار است كه جايزهای بدهد ياندهد و اگر ندهد كسی حق مطالبه ندارد و اگر داد ، حكم يك جايزه و |