صورت مستغلات درآورد ، ممنوع باشد . اگر قانونی از اين نظر ربا را ممنوعبشمارد بايد همه آنها ممنوع باشد تا هر كسی اجبارا كار كند و نيروهایانسانی اجتماع به اين وسيله به كار بيفتد . اما میدانيم نه اين كارضرورت دارد و نه با نظر اسلام كه مالكيت را اگر اسبابش مشروع باشدتحديد نمیكند و به علاوه استفاده از مستغلات و مال المضاربه را جايزمیداند منطبق است . خلاصه اينكه آنچه مسلم است اسلام نمیخواهد مردم را ازراه اجبار اقتصادی به كار وادار كند . د - ربا سبب میشود كه طبقه مولد از بين برود زيرا ربا سبب میشوداجتماع منقسم شود به دو طبقه : طبقه مولد و طبقه غير مولد ، و چون رباسبب میشود كه طبقه مولد آنچه توليد میكند به طبقه غير مولد بدهد ، خوداين طبقه ضعيف میشود و در نتيجه اجتماع منهدم و اقتصاد راكد میشود وثروت اجتماعی از ميان میرود . جواب اين است كه اگر سود به شكل اجحاف در نيايد و از قانون عرضه وتقاضا سوء استفاده نشود ، و خصوصا اگر دولت نظارت كند و يا خود با سودكمی ربا بدهد نه تنها سبب ضعف و نابودی طبقه مولد نمیشود [ بلكه ] سببمیشود كه طبقه مولد به واسطه دريافت ثروت با سود كم نيرو بگيرد . بهعلاوه عين اين بيان در اجاره و مضاربه و بلكه در خريد و فروشهای تحكم آميزتجار نيز هست . حل همه اينها به اين است كه شارع اجازه میدهد كه برنرخها و از آن جمله نرخ بهره نظارت شود . به علاوه اگر اجازه ربا داده نشود ، در صورتی كه عملا هيچكس قرض الحسنهبه عنوان سرمايه نمیدهد ، تمام كارها فلج |