نصفش را ، و اگر تو جنايتی را نه از روی عمد بلكه از روی خطا انجام دادیو بايد ديه بپردازی ، آن خسارت تو را يا نصف آن را من بپردازم . اينديگر خيلی نزديك به بيمه میشود . اصلا صد در صد بيمه است . به جهتاينكه اين ديگر يك امر قراردادی است . دو نفر با يكديگر قراردادمیبندند در صورتی كه يكی از آنها خسارتی بر شخص ثالث وارد كرد ، آنخسارت را ديگری بپردازد يا ديگری در اين خسارت شريك بشود ، هر جور كهقرارداد كنند . میگويند اگر معتق هم ندارد ، ديه را ضامن جريره میدهد . حالا اگر كسیبود كه نه آنچنان ورثهای داشت ، نه معتق داشت و نه ضامن جريره ، آيا ازناحيه فرد ديگری تأمين و بيمه میشود ؟ اينجاست كه میگويند ديه را امامبايد بپردازد . مثل اينكه میگوئيم دولت بايد بپردازد . حالا سر اين قضيهچيست ؟ . ممكن است بگوئيم اين قراری كه اسلام بر افراد تحميل كرده ، در واقع درمقابل ارثی است كه اينها میبرند . مگر نه اينست كه اگر انسان بميرد ،وارثش همين افراد هستند ؟ يعنی آن طبقهای كه برادر ، عمو و . . . هستند، البته با اين استثناء كه زن در پرداخت ديه شريك نيست . يعنی اگرانسان خواهر داشته باشد ، او ملزم نيست . برادر اگر داشته باشد ، بايدديه بپردازد ولی خواهر اگر داشته باشد ، خير . يا عمو اگر داشته باشد ،در پرداختن ديه شريك است ، ولی عمه اگر داشته باشد ، نه . دائی كه ازناحيه مادر منسوب است ، خير . از آنجا كه اينها وارث هستند ، به هماندليلی كه اگر يك روزی بميرد ، وارثش هستند ، يك روزی هم اگر جنايتی بركسی وارد كرد ، ديهاش را بايد بپردازند . باز در باب ارث مگر اينطورنيست |