ب - فخر رازی احتمال ديگری در آيه داده است كه بهتر است . وی میگويدمراد جنون نيست بلكه مراد تحت تأثير وساوس و افكار شيطانی واقع شدناست چنانكه در آيه « ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا ( 1 ) نيز چنين است . بنابراين احتمال مفاد آيه اين است كه آكل رباقيامش در امر معيشت مانند قيام مردمی است كه تحت تأثير وساوس شيطانیمست و لا يشعر شدهاند ( مانند كسی كه مست شهوت يا مال يا مقام شده است) ( 2 ) . 4 - « ذلك بانهم قالوا انما البيع ( 3 ) مثل الربا »ظهر اين است كهبيان حال و فكر ايشان است نه بيان قول لفظی ايشان . و در محكی قول دواحتمال است : الف - : اينكه چون دچار خبط بودهاند بين بيع و ربا فرق نمیگذاشتهاند .يعنی بين قبيح و حسن ، و درست و نادرست تمييز نمیدادهاند و لذانگفتهاند كه الربا مثل البيع زيرا اين گفته كسی است كه صحت بيع را اصلبداند و ربا را بر آن حمل كند ، ولی خابط هيچگونه فرقی بين اين دو دركنمیكند . ( اين احتمال را تفسير الميزان متعين دانسته است ) . پاورقی : 1 - سوره اعراف ، آيه . 201 2 - سؤال : اگر مراد از مشبه به اين معنی باشد ، تشبيه معنی ندارد بلكهمشبه خودش يكی از مصاديق مشبه به است . جواب : تشبيه از نظر آن است كه مستی آكل ربا پوشيده از مردم است ودر نظر سطحی فهميده نمیشود به خلاف مشبه به . 3 - احتمال دارد كه مقصود از بيع كه در مقابل ربا قرار گرفته ، بيعهایمعمولی نيست ، تجارت است چون كفار قريش تاجر پيشه بودند . |