پول و ساير اشيائی كه به امانت میگذارند هست و آن اينكه وقتی كسی پولیرا نزد ديگری به امانت میگذارد ، قصدش همان اسكناسها نيست بلكه آنمقدار پول است . يعنی در ذهن دو طرف هست كه اگر اولی پولش را خواستو دومی بلا فاصله آن مقدار پول را داد ، او امانتدار است . لازم نيست كهاسكناسهای خودش را تحويل دهد . بنابراين اگر من هزار تومان نزد كسیبگذارم و او با آن پول چيزی بخرد ولی همواره هزار تومان برای من كناربگذارد ، در حقيقت تصرف در امانت نكرده و امانتدار است . مثل فرشنيست كه اگر آن را تبديل به فرش ديگری نمايد ، فرش جديد با آن فرشفرق داشته باشد و در نتيجه تصرف در امانت به شمار آيد . اسكناسها همهاز نظر اعتبار ، يكی هستند . بنابراين اگر در پول به امانت داده شدهتصرف شود ، تبديل به قرض نخواهد شد چون آن تصرف ، تصرف در امانتنيست . به همين جهت اكثر مراجع تقليد در بهره پسانداز ايراد نمیكنند .در بهره سپرده ثابت يا غير ثابت ترديدهايی كردهاند ولی در پس انداز كهحالت رقيقتری از سپرده است اشكال نكردهاند . جواب : در مسئله پس انداز ، من در ضمن عرايضم عرض كردم كه اين راهمه میگويند كه يك وقت هست شكل قضيه شكل يك تعهد طرفينی است يعنیيك قرارداد است ، يك معامله است . قرض دهنده و قرض گيرنده در واقعبه طور ضمنی [ قرار میگذارند ] يا برگی را پر میكنند كه اين شخص پسانداز میكند يا سپرده میگذارد كه بعد از يك سال فلان مقدار سود بگيرد .اگر شكل يك تعهد را داشته باشد كه قهرا قانونا و عرفا قرض دهنده حقدارد سود را مطالبه كند ، اين همان ربا است . و يك وقت هست شكل تعهد |