اشكالهای وارد بر حيلههای ربا 1 - از قرآن مجيد استفاده میشود كه ملاك حرمت ربا ظلم است « لا تظلمونو لا تظلمون ». و روشن است كه اين ظلم چيزی جز ظلم ربا گيرنده بر ربادهنده ( در اينكه زيادتر از اصل مال خود میگيرد ) نيست . و همين نكته ازآيه « ليربو فی اموال الناس »و آيه « لا تأكلوا الربا اضعافا مضاعفة ( كه در مقام تقبيح است ) و نيز فهميده میشود . اين ملاك ، قطعی و موردتصريح قرآن كريم است . و چون با حيلههای ربا اين ظلم برداشته نمیشودزيرا ماهيت عمل از لحاظ اقتصادی فرق نمیكند ، لذا به طور قطع اين حيلههاصحيح نيست . ( 1 ) و روايات دال بر جواز حيله ( اگر توجيه نشود )معارض با قرآن است و قابل عمل نيست . و ما در اين رأی ، بر خلاف روشفقها فتوی ندادهايم ، زيرا در نزد فقها مسلم است كه رواياتی كه معارضباپاورقی : 1 - حتی تعليل مسلم و معروف روايات : لئلا يمتنع الناس من اصطناعالمعروف » كه خلاصهاش اين است كه برای اينكه باب قرض الحسنه سد نشود، آيا با اين حيلهها مردم امتناع از قرض الحسنه میكنند يا نمیكنند ؟ ايناست كه ما قبلا گفتيم كه اين حيلهها مبارزه با اغراض شارع است نه تبديلموضوعی شرطی به موضوعی شرطی ديگر . |