« قال : لا بأس » . ( وافی ، ج 3 ، باب العينة ، ص 97 ) عمده مطلب در باب عينه اين است كه از جنبه اقتصادی در نظر گرفته شود. پول نقش رابط را دارد . قبلا گفتيم كه پول برای اين است كه كالای زائداز مورد احتياج شخص ، به وسيله پول تبديل میشود به كالای ديگر ، يا اينكهاگر منظور تجارت است پول تبديل به كالا شود و كالا به واسطه عملی كه رویآن صورت میگيرد لا اقل از نظر در دسترس مصرف كننده قراردادن ، با قيمتبيشتر فروخته شود . و اما اينكه جريان معامله به شكل پول بيشتر نسيهتبديل به كالا و كالا تبديل به پول كمتر بشود و كالا رابط تبديل پول نسيه بهپول نقد شود ، خارج از طبيعت بيع است . و ما در تفسير آيات جدا گفتيمو از تفسير الميزان هم نقل كرديم كه مفاد « احل الله البيع »اين است كهكالاها متبادل شود . به نظر میرسد اينكه در آيه شريفه « احل الله البيع » را در مقابل« و حرم الربوا »قرار داده بسياری از مشكلات را حل میكند و فقها با همهتكرار جمله « احل الله البيع »در فقه از نكته اساسی اين آيه غافلند .ولی اين بيان كه در باب تعدد بيع صادق است كه شخص گران نسيه میخرد وبه كمتر نقد میفروشد ، درباره عينه صادق نيست . |