ظالمانه است به دليل اينكه اسلام نسيه را تجويز كرده و اين هم همانطوراست . وقتی كه روش ربا ظالمانه نباشد ، تقريبا مثل نسيه میشود يعنی اصلموضوع منتفی نيست بلكه اين نوع ربا مثل بعضی نسيهها میشود . آقای مهندس طاهری و آقای بهشتی هر دوشان در مقام حل مشكل نسيه برآمدهاند . استدلال آقای مهندس طاهری را من درست متوجه نشدم . چون چندسطر بيشتر نيست از روی متن يادداشتهای ايشان برای آقايان میخوانم تاببينيم میشود توجيه كرد يا نه . ايشان بيانی دارند راجع به ربا كه نزديكبه بيان آقای بهشتی است . میگويند : " ربا در لغت به معنی زياد شدن است . و ربا به معنی مصطلح كه دراسلام تحريم شده به موجب تعريف ، اخذ اضافه در مبادله مثلين است ( 1 )كه میتواند مبادله پول با پول باشد يا مبادله دو كالای هم جنس و مشابه باگرفتن مقداری اضافه ، بر خلاف بيع كه مبادله متقابل دو جنس مختلف استو منافع طرفين در آن مبادله ملحوظ است . در بيع ممكن است يك طرف پولباشد ، يعنی مبادله كالا و پول ، و ممكن است هر دو طرف كالا باشند . "و آنجا كه میگويند ربا مبادله دو كالای همجنس و مشابه است ، در پاورقیمیگويند : " از اين تعريف به خوبی پيداست كه خريد و فروش كالاهای مختلف بهصورت نسيه و اقساطی كه طبعا خريدار مبلغی پاورقی : 1 - البته اين تعريف فقط در ربای معاملی جايز است و الا در قرض كهاصلا معامله يعنی خريد و فروش نيست . ( استاد شهيد ) . |