مشغول بيع باشد كار حرامی مرتكب شده . ولی آيا معاملهاش هم باطل و غيرقانونی است ؟ فرق است ميان اينكه معامله ، غير قانونی باشد و اينكهمعامله قانونی باشد ولی در عين حال كار ، كار حرامی باشد . اينها ازيكديگر تفكيك میشود . معاملاتی كه بر اساس بیانصافی است ، خود معاملهصحيح است يعنی قانونی است به اين معنی كه مبادله صورت میگيرد يعنی بهموجب چنين معاملهای واقعا مشتری مالك مبيع میشود و بايع مالك ثمن ،ولی در عين حال بايع مرتكب كار حرام شده . در بسياری از موارد است كه اسلام جلو يك كار حرام را به عنوان حرامگرفته يعنی منع تحريمی آورده ولی منع وضعی نياورده و نگفته معامله فاسداست . از جمله در معامله مضطر است . مثلا كسی از روی اضطرار میخواهدخانه مسكونیاش را بفروشد در حالی كه به آن احتياج دارد . چرا میخواهدبفروشد ؟ چون يك احتياج مهمتری پيدا كرده ، مثلا بچهاش سخت مريض شده وبرای معالجه او احتياج به پول دارد و غير از خانه هم چيزی ندارد . يكزيدی كه پول دارد و میداند كه اين شخص مضطر است ، میگويد من حاضرم اينخانه را بخرم . از اضطرار او سوء استفاده میكند و خانه را به قيمتی كمتراز قيمت واقعی آن میخرد . آيا كار اين شخص حرام است يا نه ؟ حرام است. معامله چطور ؟ فاسد است يا صحيح ؟ اگر معامله فاسد باشد ، آن شخصحاضر نمیشود خانه را بخرد و اگر هم بخرد ، فروشنده حق ندارد در پولی كهدريافت كرده تصرف كند . نتيجه اين میشود كه بچهاش بميرد . يعنی باطلبودن اين معامله به نفع مضطر نيست . حرام بودن اين بیانصافی به نفع اينمضطر است اما اگر |