فصل دوم - قسمت سوم ادامه نقد و بررسی كون شیء من شیء گفتيم كه اين بحثها در ضمن بحث از تناهی علل آمده است ، البته دربحث از تناهی علل مادی . به مناسبت ايرادی كه بر تعبير ارسطو وارد آمدهبوعلی درصدد رد اين ايرادها برآمده و يك سلسله مسائلی را طرح كرده كهفرع زائد بر اصل شده ، و مسائل چندان مهمی هم نيست ولی چون در كتاب طرحگرديده آنها را میخوانيم . سخن در اين بود كه ارسطو " كون شیء من شیء " را تقسيم ثنائی كردهاست : يكی علی نحوالاستحاله است ، يعنی وقتی چيزی از چيزی بوجود میآيد ،شیء اول مستحيل به شیء دوم میشود ، يعنی شیء اول چيزی را كه دارد رهامیكند و بعد تبديل میشود به شیء دوم . به عبارت ديگر فسادی است و كونی. اين معنی استحاله است كه در اينجا آمده است . نوع دوم علی نحوالاستكمال است . يعنی شیء اول كه به شیء دوم تبديل میشود به اين صورتنيست كه چيزی را رها كند و چيز |