استاد : اين علمهای استدلالی همه علم حصولی است . يعنی به تبع يكسلسله صورتها است كه علم پيدا میكنيم . - : يعنی با صورتهای معقول ؟ استاد : بله ، صورتهای انتزاعی . - : میتوانيم علم حضوری هم داشته باشيم ؟ استاد : بله ، اين مسأله خيلی مهمی است كه از درجات اتحاد عاقل ومعقول هم هست . مسأله اين است كه آيا علم موجودات به ذات حق يك علمفطری و حضوری است ؟ آيا اشيائی كه به خودآگاه هستند ، به نحو فطری بهعلت خودشان هم آگاه هستند يا نه ؟ شيخ میگويد : نه ، آگاه نيستند . ولیفلاسفهای مثل ملاصدرا شبيه به اين بحث را مطرح كردهاند [ و گفتهاند كهچنين علمی هست ] . اين بحث را ملاصدرا هم در اوائل اسفار بحث كرده ، كهدر آنجا اين شعر را هم دارد كه :
پاورقی : 1 - اسفارج . 118 / 1 |