فصل دوم - قسمت اول تعبير " كون شیء من شیء " مقدمه بحث ما اساسا درباره تناهی علل و از جمله تناهی علل مادی است . فصلپيش درباره تنقيح محل بحث بود . ( روشن شد ) كه اگر ما میگوئيم عللمادی متناهی است مقصود چيست ، برای اينكه با موارد ديگر اشتباه نشود .آنگاه شيخ به پيروی از ارسطو علت مادی را با چنين تعبيری بيان كرد : "كون شیء من شیء " . علت مادی را به شيئی تعبير كردند كه يتكون منه شیء. لهذا بعد از اين تعبير اين بحث را پيش گرفتند كه اين تعبير به چندمورد اطلاق میشود : گاهی وقتها در موردی اطلاق میشود كه بين شیء اول و شیء متكون منه فقطرابطه بعديت برقرار است . گفتيم كه اين مورد از محل كلام ما خارج است .( موارد ديگری نيز بيان كرد كه در مباحث گذشته مطرح شد ) . پس آن فصلبرای تقرير و تنقيح محل نزاع بود . |