فصل ششم - قسمت ششم علم واجبالوجود به ما سواه از اينجا شيخ وارد علم واجبالوجود به ما سوا میشوند ، علم به سايراشياء . در اينجا يك اصطلاحی است كه در كلام شيخ نيامده ، ولی آن را روشنمیكنيم تا سخن شيخ معلوم باشد .علم فعلی و علم انفعالی اصطلاحا میگويند كه علم بر دو قسم است : علم فعلی و علم انفعالی . علمانفعالی . يعنی علمی كه معلوم مبدأ علم است . يعنی وجود عينی و خارجیمعلوم سبب شده است كه عالم به آن علم پيدا كند . و از اين جهت آن راانفعالی میگويند كه عالم از معلوم منفعل میشود . مانند علم انسان بهاشياء خارجی . علم ما به اشيائی كه در طبيعت در اطراف ما وجود دارندعلم انفعالی است . زيرا آن اشياء وجود دارند و بواسطه وجودشان در حس ماو در چشم ما يا در لامسه و سامعه ما و تأثيری كه در |