باطن اين عالم است ، نشئه ديگری است در باطن اين عالم ، و آن نشئهای كهدر باطن عالم است جسمانی هم هست . در عين حال كه جسمانی است مادینيست ، ماده و حركت در آن نمیباشد . - : [ اين با آيات قرآن منافات ندارد ؟ ] استاد : خوب ، اين حالا بستگی دارد ، اين جور مسائل خيلی دقيق است .در مسائلی كه اينقدر دقيق است ، اينها میگويند كه فهم عوامالناس هرگزنمیتواند ملاك قرار بگيرد . حالا فرض كنيد كه شما گوينده اين كلماتبوديد و میخواستيد اين را بگوئيد ، به هر زبانی كه شما بگوئيد آن بقال سركوچه میتواند اين مطلب را بفهمد ؟ او به حد فهم خودش میفهمد . ولی يكشخص كه عارف به معارف باشد ، آن وقت میتواند بفهمد كه منظور گويندهاين است ، نه آن . بنابراين اختلاف در اين جورجاها لابد منه است ، اساسانمیتواند نباشد . - : آنها میگويند منافات ندارد ؟ استاد : نه ، نه اين كه منافات ندارد ، بلكه میگويند همين را میگويد ،البته يك كسی بايد به اين زبان آشنا باشد ، يعنی به خود مطلب آشنا باشدتا بفهمد كه او دارد چه میگويد . تا خود مطلب را كسی آشنا نباشد ،نمیتواند بفهمد كه اين همان را دارد میگويد . بعلاوه ، آن يك چيزی استكه برای عموم گفته شده ، هر كسی بايد در حد خودش يك چيزی از آن بفهمد واز همان استفاده كند . |