فصل چهارم - قسمت پنجم ادامه بيان شيخ در " الحق ماهيته انيته " گفتيم كه شيخ در اين جا عبارت مبهمی دارد كه محشين روی آن اختلافكردهاند . اكنون آنچه كه راجع به اين عبارت شيخ بنظر میرسد عرض میكنم .شيخ درباره اينكه ذات واجبالوجود و وجودش دو چيز نيست و يك چيزاست برهانی اقامه كرده است ، كه اين برهان را به اين شكل در جای ديگرینديدهايم كه كسی ذكر كرده باشد . عبارت آن هم مبهم است ، ولی آنچه كهبعد از مطالعه زياد بنظر رسيده عرض میكنم . برهان شيخ اين است كهمیگويد : اگر ما بخواهيم برای واجبالوجود دو معنا و دو [ حيثيت ] فرض كنيم ،ذاتی و وجوب وجودی ، سؤال میكنيم كه آيا اين وجوب وجود كه برای اينذات متحقق شده است خودش حقيقتی دارد ؟ يا وجوب وجود حقيقت نيست وخود او يك امر واقعی حقيقی نيست ؟ يعنی اينجا دو فرض ممكن است : |