يك سؤال در اينجا هست ، و آن سؤال اين است كه آيا علم حق تعالی بهاشياء منحصر به همين علم است ؟ و آيا اساسا علم واجب تعالی مراتب دارد؟ يا علم حق تعالی به اشياء مراتب ندارد ؟ به تعبير ديگر ، آيا اشياء ازيك جهت مكشوف ذات پروردگار هستند ؟ يا از جهات مختلف مكشوف ذاتپروردگار هستند ؟ مراتب داشتن علم پروردگار اين مطلب اگر در كلمات شيخ هم نباشد در كلمات متأخران از شيخ هست .اين حكما میگويند كه علم حق تعالی به اشياء مراتب دارد . و اشياء بهمناطهای متعدد برای پروردگار مكشوفند . اين [ كه گفته شد ، ] يكی ازمناطها است . [ مرحوم حاجی سبزواری میفرمايد : ]
پاورقی : 1 - [ شرح منظومه، المقصد الثالث، الفريده الثانية ] . 2 - سوره بروج / 21 و . 22 3 - سوره رعد / . 39 4 - سوره زخرف / . 4 5 - سوره انعام / . 59 |