نمیداند . سؤال : شهود اين حرفها غير از علم حصولی نمیتواند باشد ؟ استاد : منظور از شهود چيست ؟ - : همان حالت خودمان كه امری را شهود میكنيم و غير از استدلال است .استاد : نه ، شهود نمیشود . شهود در علم حضوری بيشتر [ پيش میآيد ] .در حالی كه اين علم روی علم است . ببينيد : الان عرض كردم كه هر علمحصولی خودش علم حضوری است ، به مقايسه علم حصولی میشود . در علم حصولیهم اگر خوب دقت كنيد ، آن تصويری از شما كه پيش شما حاضر است ، آنچيزی كه شما آن را شهود میكنيد ، خودتان نيستيد ، بلكه صورتی از خودتانرا شهود میكنيد ، كه آن صورت پيش شما به علم حضوری حاضر است . در تمامشهودها ، آدم خيال میكند كه مشهودش يك وجود عينی است . بلكه مشهودواقعیاش آن وجود [ ذهنی ] است كه به آن علم حضوری دارد ، ولی از آنجهت كه آن علم حضوری به نحوی با شیء خارجی تطابق دارد ، ما شیء خارجی رامشهود تلقی میكنيم . يعنی شما كه الان نشستهايد و مرا میبينيد ، در واقعشما مرا نمیبينيد . در همان حالی كه به من خيره شدهايد و مرا شهود میكنيد، ولی در واقع مرا شهود نمیكنيد ، بلكه تصويری از من الان در چشم شما وجوددارد كه شما آن را شهود میكنيد . ولی چون آن تصوير صد درصد با من مطابقاست ، [ میگوئيد مرا شهود میكنيد ] . چون آن تصوير خلاف وجود من نيست ،و چنين نيست كه مثلا من كوچك باشم و او بزرگ نشان دهد ، يا من بزرگباشم و او كوچك نشان دهد ، من سياه باشم و آن سفيد نشان دهد ، بلكه چونصد درصد مطابق است ، يا فرض میكنيم كه مطابق است ، با اينكه شما درواقع آن تصوير را داريد شهود میكنيد ، ولی از روزنه آن - كه روزنه همتعبير ناقصی است - به تبع آن ، اين وجود عينی را شهود میكنيد . |