تضاد شرح دادهايم . ( 1 ) اين نيز مطلبی بود كه چون به اينجا مربوط بود عرض كردم ، برای اينكهتوجه داشته باشيد كه يك طرز تفكری وجود دارد كه میگويد وجود مطلقنمیتواند وجود داشته باشد و حقيقت ندارد ، وقتی وجود میتواند وجود داشتهباشد كه به يك شیء تعلق پيدا كرده باشد . قهرا شيئی كه در مقابل وجودفرض میشود همان ماهيت است . سؤال : امروزيها میگويند كه مطلق چنان سعهای دارد كه هم وجود و هم عدمرا شامل میشود . استاد : منظور وجود مطلق است ؟ - : آنها بطور كلی میگويند كه مطلق شامل عدم و وجود است . بعد هممیگويند كه اين نظر را " قيصری " هم گفته است . استاد : نه ، بيخود میگويند ، در بيانات او نيست . مطلق شامل عدم ووجود است يعنی چه ؟ آيا مطلق خودش وجود دارد يا ندارد ؟ اين مطلق ياموجود است يا معدوم . اگر موجود باشد ، آيا اين همان وجود مطلق است ياوجود شیء مطلق ؟ بالاخره يكی از اين دو تا است . اگر بگوئيم همان وجودمطلق است ، ديگر غلط است كه بگوئيم شامل وجود و عدم میشود . و اگربگوئيم وجود شیء مطلق است ، در واقع ماهيت را مطلق فرض كردهايم ، يعنیذاتی را فرض كردهايم كه آن ذات مطلق است . پس مطلق ماهيت میشود ،اين را میگوئيد هم شامل وجود میشود و هم عدم . ماهيت اصلا نمیتواند مطلقباشد ، ماهيت مساوی است با محدود بودن . قيصری هم آن حرف را نزده است، حرف قيصری درباره وجود است ، همه تكيه او روی وجود است . اصلا عرفاهستند كه برای اولين بار مسأله اصالت وجود را طرح كردند ، البته بيانآنها فلسفی نبود و با بيان خودشان بود . پاورقی : 1 - [ مقالات فلسفی جلد اول ] . |