حتی از اين نظر هم واجبالوجود است . اراده از صفات ذات حقتعالی است شيخ بعد از علم وارد بحث اراده میشوند و چند سطری درباره آن بحثمیكنند و رد میشوند . اراده و مشيت هر دو يك معنی دارد . خداوند فاعلبالاراده است . درباب اراده ، اختلاف نظر شديدی بين متكلمين و محدثين از يك طرف وحكما و فلاسفه از طرف ديگر وجود دارد . متكلمين اراده را در رديف علم وقدرت و حيوه كه از صفات ذات هستند ، نمیشمارند . بلكه آن را صفت فعلمیدانند ، و آن را فعل حق میشمارند . ولی فلاسفه اراده را مانند سايرصفات ذات ، و عين ذات میدانند . البته حكما حرف ديگری هم دارند . میگويند همانطور كه علم حقتعالیمراتب دارد ، اراده او هم مراتب دارد . همانطور كه علم در مرتبه ذات وعلم در مرتبه فعل داريم ، و لوح محفوظ خودش علم خداوند است ولی مخلوقآن ، اراده هم همينطور است . اراده عين مريد و عين ذات است ، و مرادهم عين اراده است . هم به مريد و هم به مراد میشود اراده گفت .حضرت علی [ ع ] میفرمايد : " « ان الله خلق الاشياء بمشيته ، و المشيةبنفسها » " . در معنی اين حديث خيلی بحث است . مشيت علت اشياء است و خودشمعلول ذات است . ميرداماد و امثال او اينطور معنی كردهاند : مثل اين است كه بگوئيمماهيات به وجود پيدا شدهاند ، و وجود به ذات خود موجود است . پساشياء يعنی چيزهائی كه مورد اراده حقتعالی قرار گرفته ، به تبع مشيت واراده مخلوقند . ولی مشيت و اراده به نفس خود مخلوق است . |