آن صورت باشد . نه ، اين حرفها در اينجا معنی ندارد . بلكه نسبت آنمعقولات به واجب نسبت صدوری است كه با كلمه " تفيض " در اينجا بيانكرده است . و ذات حق تعالی أولی است به اين كه عقل باشد از آن صوری كهاز مرتبه عقليت او فائضند . اين جمله معنی " علی المعنی البسيط " راتأييد میكند . ببينيد : الان گفتيم كه بنابر نظريه عقل بسيط ، در صورتی كه ما آن را به انسانتشبيه كنيم ، میگوئيم كه در انسان چيزهائی به صورت ملكه وجود دارد ، كهاين چيزها در باطنش وجود دارد ، ولی در مرتبه شعور ظاهرش ظهور ندارد .البته اين كه در انسان به صورت ملكه وجود دارد ، اين يك امر اكتسابیاست . اين تشبيه در اينجا فقط از جنبه بساطت آن است . الان هم يكی ازآقايان سؤال كردند كه مرتبه علم حق تعالی به اشياء عين ذات است ، چيست؟ گفتيم بنابر نظر شيخ ، علم حق تعالی به ذات خود عين ذات است . و علمحق تعالی به اشياء ديگر غير ذات است . ولی گفتيم كه شيخ اين كلمه عقلبسيط را اين جا آورده و رد شده و آن را خيلی تفسير نكرده است . اما شيخيك جملهای اين جا داردكه اگر اين جمله را يك خورده تعقيب كنيم ،میبينيم كه شيخ میخواهد بگويد همان مرتبه ذات حقتعالی به دليل اين كهعقل بسيط همه اشياء است ، همان علم ذات به ذات ، علم بسيط همه اشياءمیباشد . بنابراين علم به همه اشياء هم هست . پس به يك معنا علم حقتعالی به همه اشياء به نحو بسيط ، عين ذات او است . و لذا میگويد چونحق تعالی در مرتبه ذاتش عقل بسيط همه اشياء است ، اين أولی است بهعقليت از اين صور تفصيليه میخواهد بگويد آن علم اجمالی به علم بودن أولیاست از آن علوم تفصيلی . میخواهد بگويد شما از حرف من اين طور استنباطنكنيد كه حق تعالی در مرتبه ذات خلو است از علم به معلومات . چون اوعقل بسيط است و عقل بسيط نوعی عقل است و بلكه اكمل از اين عقلها است .در مقام تشبيه مثل اين است كه شما بگوئيد يك مجتهد يا رياضیدان ، در فنخودش ، يك مسألهای را قبل از آن كه به تفصيل بيان كند نمیدانسته است .[ نه ، چنين نيست ] . بلكه میدانست و باز |