فصل سوم - قسمت اول تناهی علل غائی و صوری مقدمه بحث در ادامه همان علت فاعلی است . بحثی كه ما درباره تناهی عللمیكنيم ، [ اگر چه درباره علل چهارگانه است ] ، ولی آن علل هم به علتفاعلی منتهی میشوند . درباره علت غائی قبلا هم بحث كرديم . آيا هرمعلولی كه در طبيعت وجود دارد يك علت غائی هم دارد يا ندارد ؟ آيا هرفاعلی ، حتی فاعل طبيعی ، غايتی را جستجو میكند يا نه ؟ ما در بحثغايات بطور مفصل خوانديم و رد شديم . اما مسأله علت مادی و علت صوری يك نظريه خاص ارسطوئی شمرده میشود .اين نظريه قبل از ارسطو مطرح نبوده است و ابداع خود ارسطو است . بعدهادر دوره جديد شبههها و شكهائی درباره آن طرح شده است ، كه اكنون ما درمقام بيان آنها نيستيم . البته اين بحث در جواهر مطرح است نه در اعراض. اين |