فصل پنجم - قسمت دوم درباب توحيد ، چهار نوع توحيد يا چهار مرحله توحيد ذكر میكنند : يكیتوحيد ذات ، كه گفته میشود لاندله ، ديگری توحيد صفات ، ديگری توحيد درافعال كه خداوند در فاعليت شريك ندارد ، و بالاخره توحيد در عبادت .ممكن است كسی فكر كند كه توحيد در عبادت مربوط به انسان است ، انساناست كه فقط بايد خدا را عبادت كند ، سه تای اول مربوط به شناخت خدااست و چهارمی مربوط به انسان است . ولی همين توحيد در عبادت هم در عينارتباط به انسان مربوط به خدا میشود . زيرا میخواهيم بگوئيم غير از ذاتپروردگار هيچ ذات ديگری استحقاق و شايستگی پرستش را ندارد .برهان دوم در توحيد واجبالوجود بعد از برهان تشخص ، شيخ راه ديگری را وارد شده است . میگويد : ملاكتعدد و تكثر چيست ؟ آيا میشود ما در موردی قائل به كثرت بشويم و بگوئيمكه مثلا دو چيز وجود دارد ، در حاليكه هيچ گونه اختلافی ميان آن دو نيست ؟ |