در نتيجه نوعی تعادل و توسط برقرار میشود . فلان عنصر دارای طبيعت حاراست ، عنصر ديگر طبيعت بارد دارد . در هنگام تركيب عنصر بارد ازبرودت خودش به او میدهد و او را متبرد میكند و حار هم بارد را متفخنمیكند . در نتيجه مثل دو آب گرم و سردی كه چون به همديگر برسند اين ازحرارتش به او میدهد و آن از برودتش به اين میدهد و آب ولرم بوجودمیآيد . عناصر نيز وقتی با يكديگر تركيب شوند يك مزاج متوسط بوجودمیآيد . در اين شك ندارند . اصلا مزاج به معنای كيفيت متوسط حاصل ازتركيب عناصر با يكديگر است . ولی سخن در اين است كه آنجا كه اين مزاجو كيفيت متوسط بوجود میآيد ، آيا عناصر صورت خودشان را از دست میدهنديا صورت خودشان را حفظ میكنند ؟ كداميك از اينها است ؟ اختلاف نظر بوعلی و ملاصدرا در تركيب عناصر اتفاقا اين از مسائلی است كه ميان بوعلی و ملاصدرا هم اختلاف است .بوعلی معتقد است كه عناصر صورت اولی خودشان را از دست نمیدهند ، دراينجا هم بدان اشاره میكند . بوعلی میگويد دليل مطلب اين است كه بعد ازاينكه تركيب از بين رفت میبينيم كه عناصر به حالت اوليه برمیگردند .اگر همين درخت را ببرند كم كم تفاسد پيدا میشود ، هوا برمیگردد و هوامیشود ، آب برمیگردد و آب میشود ، آتش و خاك هم برمیگردند و آتش وخاك میشوند ، هر كدام سرجای خودشان برمیگرد ند . به همين جهت است كهمجموع مواد عالم هيچوقت كم و زياد نمیشود . برای اينكه مثلا مقداری ازخاك اكنون به مركباتی كه در عالم هستند تبديل شده ، وقتی كه آن مركباتاز بين بروند دوباره اين خاك به جای خود برمیگردد . هوا و آب و آتشنيز چنين است . اما ملاصدرا معتقد است كه با آمدن مركب صورت عناصر ازبين میرود . ولی اين فرض شيخ روی نظر خودش است كه ارسطو هم ظاهرا چنيننظری داشته است . |