اين بحث ما در واقع در صفات سلبيه حق تعالی است . اگر چه اصطلاحا درمقابل هفت صفت ثبوتيه كه برای حق تعالی ذكر میكنند ، هفت صفت سلبيههم ذكر میكنند ، ولی اين تقسيمبندی از چيزهائی است كه از علم كلام به مارسيده است ، يعنی يك معيار و مقياس قطعی عقلی يا دينی و مذهبی ندارد .چه چيز را میتوان برای خدا اثبات كرد ؟ قرآن میفرمايد " له الاسماءالحسنی والامثال العليا " هر اسمی را كه اسم حسن باشد میشود به حق تعالینسبت داد . اسم در اينجا به معنی نام نيست كه يك امر قراردادی باشد ،در واقع به معنی صفت است . هر صفتی كه صفت كمال باشد ، آن هم به نحواكملش ، در واجب تعالی صادق است . اگر هزار صفت كمال هم داشته باشيممیتوانيم به حق تعالی نسبت دهيم ، چنانكه در دعای جوشن كبير هزار اسمبرای حق تعالی ذكر كرده است . اگر هزار صفت كمال يا ده هزار صفت كمالرا ما در نظر بگيريم همه آنها به نحو اكمل در واجب تعالی صدق میكند . درآيات سوره حشر بعد از اينكه تقريبا دوازده ، سيزده صفت را ذكر میكند ،برای اينكه ذهن به همين صفتها محدود نشود ، میفرمايد هر چه اسماء حسنیاست از آن او است . میفرمايد : " « هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغيب و الشهاده هو الرحمن الرحيم0 هو الله الذی لا اله الا هو الملك القدوس السلام المؤمن المهيمن العزيزالجبار المتكبر سبحان الله عما يشركون 0 هو الله الخالق الباری المصور لهالاسماء الحسنی » |