صور مفارقهای كه موجود در آستان ربوبی هستند . [ اما شق سوم : يا موجودنددر عقل يا نفسی ] ، و آنگاه كه حق تعالی اين صور را تعقل میكند ، در اينحال تعقل میكند ، در اين حال تعقل میكند كه اينها مرتسم هستند . در يكیاز اين دو . البته " آنگاه " در اينجا به معنی زمانی نيست . . . ( 1 ). . . [ قرآن میفرمايد : ] " « ما أصاب من مصيبة فی الارض و لا فیأنفسكم الا فی كتاب من قبل أن نبرأها ان ذلك علی الله يسير »" ( 2 )اين تعبيرات نشان میدهد كه همه اينها در يك كتابی در يك جای ديگر هست. در مورد قيامت نيز آمده است كه : " « هذا كتابنا ينطق عليكم بالحقانا كنا نستنسخ ما كنتم تعملون »" ( 3 ) . كأنه مثل اين كه ملائكهمیگويند آنچه را شما انجام میداديد ما استنساخ میكرديم ، يعنی از روی آنيك نسخه ديگر مینوشتيم . اين تعبير هم مثل اين كه نشان میدهد كه قبلااينها در جائی مكتوب بوده كه شما چنين میكرديد و ما آنجا از روی هماننسخه مینوشتيم ، مثلا يك نسخه تكوينی بوده . ادامه توضيح متن پس آن عقل يا نفس مانند موضوع آن صور میباشد ، و آن صور معقول آن عقليا نفس میباشند . ضمير " له " به يكی از " أيهما " ، كه عقل يا نفسباشد ، برمیگردد ، [ و معقول برای اول هستند از آن جهت كه آنها از اوهستند ] . و ذات حق تعالی از ذات خودش ، مبدئيت خودش از برای آنهارا تعقل میكند . يعنی اين كه حق تعالی مبدأ صور اوليه است و ذات خودشرا تعقل میكند ، و چون ذاتش علت تامه از برای آنها است ، قهرا عليت ومبدئيت خودش از برای آنها را تعقلپاورقی : 1 - [ حدود سه چهار دقيقه از مطالب استاد ضبط نشده است ] . 2 - سوره حديد / . 22 3 - سوره جاثيه / . 29 |