مادهای دارد و صورتی . وقتی صورت نطفه زايل شود ، همان مادهای كه درنطفه است بعدها صورت انسانی را میپذيرد . وقتی كه میپرسيم آيا ماده میتواند غيرمتناهی باشد ، منظور كدام معنیاست ؟ آيا منظور اين است كه اگر يك شیء داشته باشيم مركب از ماده وصورت ، همين الان ماده اين شیء میتواند مركب باشد از ماده و صورتی و اينماده هم مركب باشد از ماده و صورتی ( الی غيرالنهايه ؟ ) شيخ میگويد دراينجا اگر تا صد واسطه هم پيش بروی مانعی ندارد ولی در آخر بايد بهمادهای برسی كه ماده محض میباشد ، نه مجموع ماده و صورت . ماده محضيعنی حقيقتی كه جز قابليت و قوه و استعداد چيزی ندارد . "
بجوهر ذا محض قوه الصور |
جسمية حدالهيولی مشتهر |
" ( 1 ) ببينيد ، ما الان سراغ بدن انسان میرويم و میگوئيم اين بدن ماده استبرای نفس ناطقه خود اين بدن هم مركب از ماده و صورتی است . يعنی اينبدن كه حامل نفس ناطقه است خودش مجموع ماده و صورتی است : صورتحيوانی و ماده نباتی . چون هم خصلت نبات در اين است و هم خصلت حيوان. سراغ جنبه نباتی انسان میرويم . آن نيز مجموعی از ماده و صورت است .مادهاش همان خصلت معدنی است ، كه اين خصلت معدنی يعنی تركيبات جمادینيز در انسان است . اگر سراغ معدن برويم آن نيز خودش مجموع ماده وصورتی است . جسم مطلقی در آنجا وجود دارد و يك صورت معدنی . حال اگراز جسم مطلق پائينتر برويم باز هم به عقيده اينها ماده و صورت دارد ،صورت آن صورت جسميت است كه در زير اين صورت حقيقتی است كه جز مادهبودن هيچ هويتی ندارد و آن اسمش هيولای اولی است . اينست كه مادهها وصورتها الان منتهی میشوند به مادهای كه آن ديگر يك ماده محض است .
پاورقی : 1 - [ شرح منظومه حاجی سبزواری ( ره ) . المقصدالرابع ، الفريده الاولی، غررفی تعريف الهيولی ] .