در اول فصل كه فهرست دادند ، يكی از مسائلی را كه [ عنوان كردند ] اينبود كه : وأنالواجب عقل محض و يعقل كل شیء . اين همان مسأله معروف علمباری است كه در دو قسمت بحث میشود : يكی در علم باری به ذات خود ، وديگری علم باری به اشياء ديگر . كه قهرا علم باری به ذات خود مقدم استاز علم باری به اشياء ديگر . بلكه در هر موجود عاقلی ، علم آن موجود بهذات خودش مقدم است بر علم آن موجود به اشياء ديگر . يعنی علم آن موجودبه اشياء ديگر متفرع بر علم آن موجود به ذات خود است . لااقل فرض اينامر ممكن است كه يك موجود عالم به ذات خود باشد ، ولی عالم به اشياءديگر نباشد . ولی اين امكان پذير نيست كه يك موجود عالم به غير خودباشد ، ولی عالم به ذات خود نباشد . پس در اينجا دو بحث است : يكی درعلم باری به ذات خود ، و ديگری در علم باری به اشياء ديگر . |