واجب تعالی ، قيامشان به واجب تعالی ، قيام صدوری است . علم واجب تعالی علم فعلی است سپس شيخ وارد آن مطلبی میشود كه ما قبلا توضيح داديم . گفتيم كه علم بردو قسم است : علم فعلی و علم انفعالی . علم انفعالی آن است . كه معلوممقدم بر علم است و علم حاصل از معلوم است ، و قهرا عالم متأثر از يكشیء خارجی است. علمهائی كه ما معمولا از اشياء داريم ، علم انفعالی است.نوع ديگری از علم داريم كه آن علم فعلی است . علم فعلی آن جائی استكه نفس صورتی را پيش خود خلق میكند و نقشهای را طرح میكند و آنگاهبراساس اين نقشه ، معلوم و معقول خودش را ايجاد میكند . در علوم عملیمعمولا اينجور است .آفرينندگی انسان از علم فعلی است مسأله آفرينندگی كه برای نفس انسان است كه میتواند چيز نو بيافريند ،چه در خيال و چه در عقل ، از همين است . معمولا كارهای هنری انسان وكارهای صنعتی انسان از نوع خلاقيت و آفرينندگی است ، يعنی هنرمند چيززيبائی را كه وجود ندارد خلق میكند . در هنر و ادبيات میگويند كه ما دونوع ادبيات و هنر داريم : ادبيات و هنر رئاليستی كه فقط منعكس كنندهآن واقعيتهائی است كه در خارج است . مثل نقاشی كه طبيعت را آن چنان كههست رسم میكند . علم اين نقاش علم فعلی است . يعنی آنچه را كه به طوردقيق ديده است ، نقاشی كرده است . فرقش با ديگران در اين جهت است كهچشم نقاش دقيق است ، جزئيات را میبيند ، و بعد هم اين هنر را دارد كهمطابق با آنچه میبيند ترسيم میكند و نقاشی میكند . حالتش حالت يك نفرعكسبردار است . يك شاعری كه طبيعت را وصف میكند ، باز هم طبيعت را آن چنان كه |