من حيث هو واجبالوجود ، و بالنظر الی ذاته من حيث هو واجبالوجود ليس( 1 ) بواجبالوجود ، لان له شيئا به يجب ، وهذا محال اذا اخذ مطلقا غيرمقيد بالوجود الصرف الذی يلحق الماهيه ، واذا اخذ لاحقا للماهية فانه وان كان قد ( 2 ) يقارن ذلكالشیء فليست تلك الماهية ألبته واجبةالوجودمطلقا ، ولا عارضا لها وجوبالوجود مطلقا ، لانها لاتجب فی كل وقت ، وواجبالوجود مطلقا يجب فی كل وقت ، وليس هكذا حالالوجود اذا أخذ مطلقاغير مقيد بالوجوب الصرف الذی يلحق الماهيه فلا ضير لوقال قائل : ان ذلكالوجود معلول للماهية ( 3 ) من هذهالجهة أو لشیء آخر . [ پس اگر وجوب وجود خود حقيقت داشته باشد ، در اين صورت ] اگر لازمباشد كه به اين ماهيت تعلق بگيرد و نه غير از آن ، كه اگر به اين ماهيتتعلق نداشته باشد اين واجبالوجود ، واجبالوجود نيست ، پس معنیواجبالوجود از پاورقی : 1 - " ليس " خبر " فيكون " است [ از اينجا غلط بودن " فلايكون "روشن میشود ] . 2 - در اينكه " قد " تحقيقی است يا تقليلی ، مرحوم سبزواری آن راتقليلی میداند و درست هم هست . منظور از مرحوم سبزواری ، ملامحمد باقرسبزواری است كه حاشيهای بر شفا دارد . سبزواری معروف همان مرحوم حاجیسبزواری است كه حدود صد سال پيش میزيسته است و صاحب كتاب " منظومه" و حاشيه بر " اسفار " ملاصدرا است . مرحوم محمد باقر سبزواری فقيهبوده و بيشتر شهرتش در فقه است و در عصر صفويه بوده است و تقريبا يكدوره از ملاصدرا متأخر است و شايد همدوره شاگردهای ملاصدرا است ، همدورهمرحوم فيض است . مدرسه ملامحمد باقر مشهد كه آن را خراب كردند بنام اواست ، يعنی او تأسيس كرده بود كه در بالا خيابان مشهد قرار داشت . اومردی عالم و فاضل بود ، فقيه زبردستی بود و كتابی بنام " ذخيره " دارد. در فقه آراء او خيلی نقل میشود . حكيم نسبة خوبی بوده ، از حاشيهای كهبر " شفا " نوشته نشان میدهد كه مرد حكيمی بوده است . البته حاشيه اوبر " شفا " چاپ نشده است . 3 - در بعضی نسخهها " معلولالماهية " آمده ، ولی همان " معلول |