فصل اول - قسمت اول مقدمه معلوم و واضح است كه معرفة المبدأ الاول للوجود كله و معرفه صفاته يعنیشناخت مبدأ اصلی وجود ، يعنی واجب الوجود ، يعنی خدا و صفات او .در جلسه ( 1 ) مختصری كه در هفته پيش بود گفتيم كه در ميان متأخران ازشيخ اين قسمت را الهيات بالمعنی الاخص اصطلاح كردهاند . ما در كلماتشيخ با اين اصطلاح تاكنون برخورد نكردهايم . متأخرين تمام فلسفه اولی راالهيات بالمعنی الاعم میگويند و اين قسمتش را كه جزئی از الهياتبالمعنی الاعم است الهيات بالمعنی الاخص مینامند . ظاهرا اين اصطلاح ازمتأخرين است . در كلمات شيخ ديده نشده تا چه رسد به كلمات متقدمتر ازشيخ مثل فارابی و امثال او . اينكه اين اصطلاح از چه موقع رايج شده ، اينرا دقيق نمیدانيم . ولی همينقدر میدانيم كهپاورقی : 1 - [ متأسفانه نوار آن جلسه در دست نيست . البته اكثر مطالب آنجلسه دوباره طرح شده است ] . |