اساسا ماهيت جنس در ضمن ماهيت فصل هست . آنوقت فرق بين جنس و فصلاعتباری میشود ، فصل حاوی تمام معنای نوع است . حق اين است كه همانطوركه خود حاجی سبزواری گفته : " حقيقه النوع فصل الاخير " يعنی فصل تمامحقيقت نوع است نه جزء حقيقت آن . گفتيم كه ممكن است در فلسفههای ديگر كليات را به اين شكل كه به جنسو نوع و فصل و عرضی خاص و عرضی عام تقسيم میشود ، تقسيم نكنند . زيراگفتيم كه اين جور تقسيمبندی مبتنی بر يك سلسله مسائل فلسفی ديگر است كهچون آن مسائل در اين فلسفه مورد قبول است لذا اين گونه تقسيمات بوجودآمده است . بحث در كيفيت وجود ماده و صورت در خارج : وجود اين دو در خارج بطورانضمامی نيست ، بلكه به صورت اتحادی است . |