در آن صورت بخت خواهد بود نسبت به محرك ارادی و ليكن نسبت به محركطبيعی بخت نبوده اتفاق شمرده خواهد شد . بخت و سوء تدبير ميان بخت بد و سوء تدبير هم فرقی هست : سوء تدبير آن است كه سببیاختيار كنند كه اكثر اوقات مؤدی به غايت مذموم باشد . و بخت بد آناست كه سببی كه اختيار شده غالبا مؤدی به غايت مذموم نباشد و ليكن آنغايت مذموم نصيب شخص بدبخت شود . امر ميمون آن است كه با حصول او حصول اسباب مساعد بخت مكرر شود . وامر مشئوم آن است كه با حصول او حصول اسباب بدبختی مكرر شود . بنابرايندر قسم اول همينكه حاضر شد نسبت به خيری كه تكرار او عادت شده استترقب دست میدهد . و در قسم دوم شری كه تكرار او عادت شده است محلانتظار خواهد بود . و گاهی يك سبب واحد اتفاقی غايات اتفاقی بسيار پيدا میكند و باينواسطه نمیتوان آن طور كه از اسباب ذاتی احتراز جسته میشود از آن اموراتفاقی احتراز نمود . و از بدبختی بايد به خدا پناه جست . پايان فصل سيزدهم از مقاله اول " شفا " |