كه موضوع هر علم آن است كه در آن علم بحث از عوارض ذاتی آن ( موضوع )بشود . و البته ملاك تشخيص عوارض ذاتی از عوارض غريب را هم بيانكردهاند . مثلا در بحث فاعل ( از دستور زبان و نحو ) صحبت از عوارضذاتی كلمه میشود ، در مفعول و منصوبات نيز همينطور ، ولی اگر ما از كلمهبطور اعم سخن گفتيم ( نه از حيث اعراب و بنا ) در اينجا از عوارض ذاتی( نسبت به اعراب و بنا ) خارج شده و عوارض غريب مطرح میشود و مثلا اگربه ساختمان و صيغه كلمه توجه كنيم علم صرف حاصل میشود و هر چه كه موضوعصرف باشد برای نحو حكم عوارض غريب را پيدا میكند و بالعكس . و نيزاگر از جهت وزن و فصاحت و بلاغت به كلام بنگريم علوم جداگانه تأسيسمیشود . |