الفصل الرابع فی العلل الاخری العنصريه و الصوريه و الغائيه در ابتدای بحث علل گفتيم كه علت به چهار قسم تقسيم شده است و شيخگفت علل به يك اعتبار چهار تا و به يك اعتبار پنج تا است و اين بحثقبل از اين بيان شد . و در فصول قبل راجع به علت فاعلی سخن گفتيم اكنونبه بحث پيرامون علل ديگر يعنی علت مادی ، علت صوری و علت غائیمیپردازيم . تعريف علت مادی به معنای اعم : " علت " به معنای اعم يعنی چيزی كهوجود شیء وابسته به آن چيز است ( ما يتوقف عليه وجود الشیء ) . و "علت مادی " به معنای اعم يعنی آن چيزی كه حامل استعداد شیء است .فلاسفه مشاء چون معتقدند كه هر حادثی در طبيعت حدوثش موقوف است بهاينكه امكان وجودش از قبل وجود داشته باشد ولی امكان و استعداد شیء ،قائم بالذات نيست بلكه در يك چيز ديگری وجود دارد و آن چيز است كهحامل اين استعداد است چيزی كه محل استعداد است اصطلاحا " ماده "خوانده میشود كه گاهی بجای ماده ، كلمه " عنصر " را بكار میبرند .اقسام علل مادی : بعد معلوم میشود كه ما اقسام متعدد عنصر داريم .تقسيم بندی شيخ از اين قرار است : 1 - گاهی يك شیء خودش بتنهائی علت مادی است برای شیء ديگر .2 - و يك وقت به ضميمه شیء ديگر ، علت مادی میشود برای شیء ديگر . |