شيخ به اين مطلب معتقد است كه اگر در معلول ، مادهاش دارای معاوق ومضاد باشد اثری را كه میگيرد نمیتواند از اثر علت بيشتر و يا با آنمساوی باشد . ولی مرحوم آخوند اين حرف را قبول ندارد . مرحوم آخوندمیگويد اولا طبيعت مركب مغاير است با طبيعت عناصر موجود در آن ونمیتوان گفت مضاد با آنها است . ثانيا میگويد مطالبی كه شيخ گفته استمخالف اصول مورد قبول خود شيخ است و خطاب به شيخ میگويد : از اين عللبعنوان معدات ذكر كرديد و گفتيد علل خارجی ، ماده معلول را آماده میكندو سپس از درون آن ماده ، اثر ظاهر میشود و معلول موجود میگردد . |