اعتباری است ؟ و يا اينكه جامعه وجود دارد و فرد وجود واقعی ندارد . [البته مقصود از اعتباری بودن وجود فرد روشن است كه وجود شخصيتی و روحی وروانی اوست و نه وجود شخصی و جسمانی او ] . اين مسئله در هر صورت به مسئله جزء و كل مرتبط میشود نه به جزئی و كلی[ طرفداران اصالت فرد ] اگر اينطور بگويند كه آنچه واقعا وجود داردافراد انسان است و اجتماع به كلی اعتباری است . اين مسلم به اين شكل نيست . چون اگر انسان تنها وجود حيوانی و گياهیاو بود همين طور میشد . مثل مجموعه آجرها ، درختها ، و يا گوسفندها ولیوجود انسانی انسان ، وجود عقلانی اوست ، وجود فرهنگی و فكری انسان است .انسانها در وجود فكری و فرهنگی روی هم اثر میگذارند . من فرهنگی من ، ازهمه انسانها در گذشته و حال اثر میگيرد . طرفداران اصالت اجتماع میگويند انسان از جهت فرهنگ و عقل ، هر چهدارد از اجتماع است انعكاسی است از آنچه كه در جامعه رخ داده است .اين نظريه ، افراطی است . ما قبول نداريم كه تمام من انسان ، آن چيزی است كه از خارج و اجتماعگرفته است . جوهر من هر كس از وجود فردی وی پديد آمده و آنچه كه ازجامعه میگيرد جنبه تغذيه دارد . حقيقت اين است كه جامعه انسان نه مانند مجموعهای از جمادات است نهمجموعه گياهان يا حيوانات ، بلكه ميان افراد انسان به نوعی تركيب [حقيقی ] وجود دارد . همانطور كه اكسيژن و هيدروژن روی هم اثر میگذارندانسانها هم از نظر روحی در يكديگر تأثير گذاشته و هويت روحی جديدیمیيابند . فرق اين تركيب با ساير مركبات واقعی ، [ در اين است كه دراينجا كثرت افراد ( بر خلاف ساير تركيبهای حقيقی ) تبديل به وحدتنمیشود و انسان الكل جدای از مجموعه افراد ، و بعنوان يك واحد حقيقیوجود ندارد ] ( 1 ) . پاورقی : [ 1 ] چون در يادداشتهای اين درس ، جای اين جمله خالی بود ، با توجهبه مطلب ، جمله داخل پرانتز از كتاب " جامعه و تاريخ " استاد ، درجای خالی قرار گرفت . |