[ نظر استاد : ] به نظر خود ما ، گاهی موجود " ذوات الاجزاء " است ، در اين صورتوقتی اجزائش همه حاصل شوند تمام میشود ( صحبت اجزاء است ) . ولی كمال در مورد اجزاء نيست ، نظر به " كيفيت " است . مثلا در جنين انسان تتميم میشود ، اجزاء همه حاصل میشود ، اما پس ازتولد تكامل پيدا میكند . موجود كه " تمام " میشود ابعادی در " عرض " برای او حاصل میشود .ولی در " تكامل " بر ابعاد " طولی " موجود افزوده میشود . معنی آيههم همين است . همه اجزاء و قوانين دين اسلام نعمت است و با آخرين دستور، نعمت به حد اتمام رسيد . مسأله امامت در عين حال يك مسأله كيفی است برای دين . وقتی دين همهاجزاء خود را دارا شد تمام است ، اما امامت بر كيفيت دين میافزايد .پس امامت از آن جهت كه دستور است متمم دين است و از آن جهت كه دينرا روح میدهد و ترقی میبخشد ، كمال است . امامت [ دارای دو بعد است و ] روی دو بعد از ابعاد دين اثر میگذارد .هم تمام نعمت است و هم كمال دين ، هم گسترش در سطح و در عرض است ، وهم ترقی و تعالی در طول . |